NEDERLANDS NIEUWS
Home Kunst & Literatuur Dick Bruna meest gewaardeerde persoon in Nederlandse boekensector

woensdag 08 augustus 2012 om 12u00

Tekenaar en schrijver Dick Bruna, vooral bekend van Nijntje, is de meest gewaardeerde persoon van de Nederlandse boekensector.

© Dolph Kohnstamm, Wikicommons

De ontwerper van Nijntje heeft een sterkere reputatie dan bestseller-schrijvers als Saskia Noort en Kluun. Hoewel Dick Bruna al op leeftijd is, blijven jong en oud hem op handen dragen.

De 84-jarige bedenker van Nijntje wordt op de ranglijst van meest gewaardeerde personen van de boekensector gevolgd door nummer twee en drie Jan Terlouw en Carry Slee. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1250 Nederlanders.

Top-10 van Nederlandse schrijvers en tekenaars met de sterkste reputatie

1. Dick Bruna
2. Jan Terlouw
3. Carry Slee
4. Maarten 't Hart
5. Kluun
6. Heleen van Royen
7. Saskia Noort
8. Jan Kruis
9. Adriaan van Dis
10. Yvonne Keuls

Kinderboekenweek weer populairder dan Boekenweek

Net als in 2010 is de Kinderboekenweek het evenement met de grootste achterban. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft meer aanhangers dan de reguliere Boekenweek.

'Het onderzoek laat zien dat de hele bevolking het boek omarmt als het om kinderen gaat. Voor volwassenen word het lezen van boeken meer gezien als een van de vele hobby's.' verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

'Het belang van het lezende kind voor de boekensector wordt ook duidelijk als we kijken naar de positie van de literaire prijzen. De Gouden Griffel, die jaarlijks wordt uitgereikt voor het best geschreven kinderboek heeft veruit de sterkste naam in het enorme aanbod van prijzen. De bekendheid van de meeste andere prijzen is gering.'

De Slegte heeft een betere naam dan Selexyz

De positie van de eerder dit jaar failliet verklaarde boekwinkelketen Selexyz is zwak. Vrijwel alle ketens hebben onder een veel breder publiek hun naam gevestigd. Het besluit van de nieuwe eigenaar om de naam Selexyz te vervangen door De Slegte lijkt dan ook verstandig. Bol.com is de boekwinkel met de sterkste naam.

Onderzoek onder 1250 respondenten

Voor het onderzoek zijn 1250 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de boekensector onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie.

Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen gemeten.

Boeken